Technorati Profile
Custom Search

Tuesday, May 20, 2008

Rumah Semaian (Seed House)


Selain rumah ladang (plants house), rumah semaian (seed house) juga perlu dibina untuk memudahkan proses semaian benih. Rumah semaian yang direka dan dibina adalah untuk menempatkan 2000 benih pada satu masa bersaiz 10' x 24'.

Perbandingan beberapa quotation (sebutharga) mendapati kos purata adalah sekitar RM3,000. Untuk menjimatkan kos, saya kemudiannya membuat rancangan alternatif iaitu membina sendiri. Saya mula mengumpul quotation harga bahan-bahan daripada beberapa kedai hardware untuk struktur rumah dan para.

Berdasarkan pengalaman membuat lukisan masa sekolah saya membuat sketch rumah semaian mengikut saiz yang dikehendaki. Kesemua kuantiti bahan-bahan saya kira dan hargakan termasuk plastik UV, netting dan bahan-bahan lain.

Struktur asas daripada paip GI dan tapak dikonkrit supaya kuat. Proses pembinaan seperti berikut:
1) Cut pipe to size
2) Pipe bending for trusses
3) Welding joints
4) Concrete footing
5) Fixing shelf
6) Fixing plastic roof
7) Fixing surround netting

Rumah semaian ini berjaya disiapkan pada Jan-08. Kos termasuk buruh adalah RM2,100. So, jimat RM900. Bukan susah sangat pun. Kulit saya kena "sun burn" sebab buat kerja tengah panas.

0 comments:

Get a paypal acc free

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.